Sunday, October 22, 2006

Koekjes uit Prato

Je kent ze vast en zeker de koekjes uit Prato (Italië): Cantucci. Deze beroemde amandelkoekjes werden bedacht in 1858 in de 'fabbrica di cantucci' van Antonio Mattei (Via Ricasoli 20). Hieronder zie je de winkel in Prato, die toen wij er waren in augustus dicht was. "chiuso per le ferie" staat dan op veel deuren en dat is dus 'gesloten vanwege vakantie'. Helaas, ik had graag wat cantucci of van de andere specialiteiten die daar gemaakt worden geproefd. De huidige eigenaar is al 3 generaties de familie Pandolfini.


Cantucci vallen onder de noemer "biscotti" en dat wil zeggen dat de koekjes twee (=bis) keer gebakken (=cotto) worden. Het koekje wordt van oorsprong gegeten door ze vooraf in een glas Vin Santo* te dopen.
Hieronder het recept voor cantuccini, dat zijn eigenlijk de kleine cantucci. Er zijn heel veel variaties, maar deze is vrij eenvoudig met amandelen.


Cantuccini
60 g zachte boter
250 g fijne kristalsuiker
2 eieren
rasp van 1 citroen (of sinaasappel)
400 g bloem
1,5 tl bakpoeder
snufje zout
150 g amandelen met vlies

3 el Vin Santo (heb je dit niet, gebruik dan een likeur naar keuze)

Verwarm de oven voor op 180 ºC.
Roer de boter met de suiker zacht en romig. Mix de eieren en de citroenrasp erdoor. Meng de gezeefde bloem, bakpoeder en snufje zout erdoor. En tot slot de Vin Santo en de amandelen erdoor. Overkneed het deeg vooral niet, dit zou ten koste gaan van de brosheid.


Maak van het deeg 2 of 3 lange worsten van ongeveer 3 cm hoog en 5 cm breed. Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat zo´n 8 cm van elkaar af. Bak ze ± 25 minuten tot ze goudgeel zijn, maar toch nog een beetje zacht.
Haal ze uit de oven en leg ze op een snijplank (voorzichtig ze zijn nu breekbaar!) en snijd ze met een scherp mes in schuine plakjes van ongeveer 2 cm dik. Werk voorzichtig.
Leg ze nu op de snijkant op de bakplaat en bak ze nog ± 10 min, zodat ze verder uitdrogen.
Ze zijn klaar als ze licht kleuren en wat donkerder zijn langs de randen.Laat ze goed afkoelen.

Je kunt ze in een afgesloten trommel minstens 2 weken bewaren....maar dat halen ze meestal niet. Heerlijk om in de Vin Santo te dopen, maar ook lekker bij een kop koffie of cappuccino!
Buon Appetito!!

Naar:¨12¨ - Tessa Kiros

*Vin Santo is een Toscaanse dessertwijn. Hij wordt gemaakt door witte druiven te laten drogen, waardoor het suikergehalte geconcentreerd wordt en het nog beter kan gisten. Dit drogen gebeurt op rekken of matten in ruimtes die heel goed geventileerd zijn. Het mag absoluut niet vochtig zijn anders zouden de druiven gaan schimmelen. Hij rijpt 3 tot 4 jaar op kleine vaten ('caratelli') en wordt zo een licht amberkleurige wijn met een alcoholpercentage van rond de 16 %.

6 comments:

Karen Baking Soda said...

Hmm, lekker! Staat nog steeds ergens in mijn hoofd op het lijstje: wil ik ook een keer proberen. Zouden eigenlijk wel koekjes voor mij kunnen zijn, ik laat mijn koekjes namelijk vaak nét iets te lang in de oven. Kan ik nu zeggen dat het zo hoort!

Anonymous said...

Deze koekjes had ik al van tussen je recepten geplukt, ze zijn overoveroverheerlijk. Jammer dat ik geen vin santo heb om te weten hoe de echte cantuccini smaken. Dit zijn beslist mijn favoriete koekjes!

Anonymous said...

Hej,
ik vind deze koekjes echt de beste als dessertje maar ik dop ze wel nog niet in de wijn.
ik maak deze koekjes ook altijd zelf en nu ga ik er een spreekoefening over doen en nu kan ik van je site wat informatie nemen

Lien said...

Smokey, Veel succes met je spreekbeurt!

Anonymous said...

Ik heb ze net gebakken (met Amaretto ipv Vin Santo) en zijn echt heeeeel erg lekker! Dank je voor dit recept, ik ga dit zeker vaker maken!

Anonymous said...

Die anonymous van gisteren was dus Silvia, en de koekjes zijn al bijna op, dus ook hier halen ze 2 weken beslist niet!